کد خبر: ۵۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
روزنامه عصرمردم چاپ شیراز روز پنجشنبه در شماره 6125 سرمقاله ای با عنوان ' از سرقت ادبی تا کپی برداری از مقالات تحقیقی' به قلم محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه منتشر کرده است.
در این یادداشت آمده است: یکی از راهکارهای ارتقای سطح دانش معلمان امتیاز دادن به مقالات علمی و آموزشی و تحقیقاتی است که چند سالی است آموزگاران و معلمان برای کسب رتبه و امتیاز بیشتر به آن تن داده اند که ابتکار خوبی برای وادار نمودن معلمان به مطالعه آزاد و تحقیقات در زمینه های آموزشی، تربیتی و علمی است.
اما متأسفانه اخیراً شاهدیم تعداد قابل توجهی از مطالب ارسالی برای چاپ در روزنامه های محلی از طرف معلمان کپی برداری از مطالب دیگران است که بعضاً بدون هیچگونه تغییراتی به نام آنها چاپ می شوند در حالی که هیچ دخالتی در تهیه آن نداشته اند.
مسئولان آموزش و پرورش هم به صرف آنکه این مطالب در روزنامه به چاپ می رسند برای آنها امتیاز قائل می شوند هر چند می دانند این مطالب توسط آنها قلمی نشده و یا برای تهیه آن زحمتی نکشیده اند.
این روند که نوعی خودفریبی است هیچ توجیه اخلاقی ندارد و آموزش و پرورش را به اهداف مورد نظر نمی رساند و بعضی روزنامه ها هم زحمت آن را به خود نمی دهند که تحقیق کنند و صحت و سقم مطالب را پیگیر باشند.
و اما بعد:
آنچه آموزش و پرورش امروز ما را با مخاطرات عدیده و ناکارآمدی مواجه کرده است برنامه ریزی های هدفمندی است که نیاز به بازنگری دارد.
هدف اولیه آموزش و تربیت برای ایران امروز آماده سازی و تربیت نسلی است که بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه و خود باشد و انسانی وارسته و شرافتمند بار آید.
با روند کنونی که ره آورد آموزش، انباشت حافظه از مطالبی است که بعد از فراغت از تحصیل کاربرد چندانی ندارد آن هم به روش معلم محوری که مجال اظهار نظر و ابراز وجود را به دانش آموزان و دانشجویان نمی دهد در آینده با خیل بیکاران بیشتری مواجه خواهیم شد زیرا تب مدرک گرایی به هر قیمت حتی به صورت تقلبی که همه ساله شاهدیم عده ای از خلافکاران دستگیر و مجازات می شوند از یک سو و از دیگر سوی بالا رفتن سطح توقعات که ناشی از آسان خواهی و آسان خوانی است باعث شده آموزش و پرورش حتی به اهداف از پیش تعیین شده هم نرسد.
به عنوان مثال وقتی صاحب نظران آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که می باید برای حرفه ها و پیشه های مختلف کارگر ماهر و نیمه ماهر هم تربیت کنند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرح کاد را پیشنهاد دادند که چند سالی بیش در برنامه های هفتگی مدارس دوام نیاورد زیرا امکانات و تجهیزات لازم برای تحقق اهداف آن فراهم نبود و تالی فاسد هم پیدا کرد.
طرح دوره راهنمایی هم که رونویسی مخدوش از طرح آموزش و پرورش فرانسه بود و در زمان وزارت خانم فرخ رو پارسا ابلاغ شد پس از 44 سال به خاک سپرده شد و دوباره همان شش ساله اول ابتدایی و شش ساله دوم دبیرستانی احیا شد و ما به عقب برگشتیم هر چند دوره راهنمایی هم به اهداف خود نرسید.
و اما بعدتر:
از اینکه در برنامه هفتگی آموزگاران و دبیران می باید ساعاتی برای فراغت و تحصیل مطالب آزاد و مطالعه مستمر منظور شود یک ضرورت است اما متأسفانه هم آموزگاران و هم دبیران به علت عدم تأمین نیازمندی های مادی و مالی خود با این حقوق ناچیز قادر نیستند پاسخگوی هزینه ها باشند نه فقط تمامی ساعات هفتگی را به تدریس مشغول می شوند بلکه بعضاً تسلیم کارهای دیگری هم می شوند که حتی با معلمی و دبیری هیچ سنخیتی ندارد. از این رو شأن معلمان برای دانش آموزان هم زیر سؤال می رود و در آینده کمتر شاهد خواهیم بود که انتخاب اول یا دوم فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل شریف معلمی باشد هر چند به مشاغل دلخواه دیگر هم دستری پیدا نکنند.
با این وصف چگونه انتظار داریم معلمان تن به مطالعه آزاد دهند و حاصل مطالعات آنان مقالات و یا تحقیقاتی باشد که در روزنامه ها چاپ می شود.
بهترین راه و روش آشنایی معلمان به کارهای تحقیقاتی نخست آشنا کردن آنان به روش-های تحقیق است و تشویق کسانی که دستی به قلم دارند برای انعکاس تجارب آموزشی و تربیتی خود.
حتی اگر سعی شود به آنان تفهیم شود که سرگذشت خود را قلمی کنند بهتر است تا آنکه برای یک امتیاز ناقابل دست به سرقت ادبی و یا علمی بزنند و یا کپی برداری از مطالب دیگران را نوعی زرنگی تلقی نمایند.
و مهم تر آنکه کارشناسان ارزیاب باید مطالب و نوشته های ارائه شده را بررسی و صحت و سقم آنها را تعیین نمایند سپس مبادرت به امتیاز دادن کنند و اما یک سؤال در اذهان من و امثال من باقی می ماند و آن اینکه از زیر دست چنین کسانی چه میوه رسیده و قابل استفاده ای بیرون می آید.
که به قول سنایی:
چو علم آموختی از حرص آنگه ترس کاندر شب
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبارمنتخب
نگاه شما
بابینندگان
روی خط سایت ها
اخبار صوتی